Pest, påsk och pina

Nu tänker jag klaga och jag tänker inte känna mig dum för det eftersom detta är min blogg och jag skriver precis vad jag vill. Dessutom kan man låta bli att läsa om man inte orkar med mitt klagande och tjatande :@

I alla fall så har min rygg varit ett mindre helvete i påsk. Anledningen till det är naturligtvis att jag inte har varit snäll mot ryggen och där egenom mig själv. På skärtorsdag var jag och min man på IKEA igen för att kolla in hur vi ska renovera vårt kök som har fått vattenskada. Klantiga jag glömde dessutom att ta med mej värktabletter så det gjorde ju inte saken bättre. På långfredag var vi bjuden hem till svärmor för att fira min svåger som fyllt 50år. Det blev en himla massa sittande och det vet ju alla som har haft ont i ryggen hur bra det är (not). Det var trevligt men till slut hade jag så ont att jag inte riktigt kunde koncentrera mig på det folk sa. Så idag på påskafton hade jag tänkt att jag skulle sätta/lägga mig ute i den härliga solen efter frukost. När jag satt och åt frukost högg det till i ryggen så jag inte kunde ta mig ur soffan förrän mannen kom hem och lyfte mig ur den. Jag försökte duscha varmt och ligga på värmedyna men inget hjälpte. Senare på eftermiddagen hade vi bjudit hem svärmor, svågern och barnens kusin på middag. Det var jättegott med grillat kött, potatisgratäng och kantarellsås. Men två timmar efter middagen blev jag tvungen att ta en oxynorm för att stå ut, jag brukar annars försöka att undvika att ta dem på dagtid så jag har något starkare att ta till på natten om det värker så jag inte kan sova. Det gjorde att värken släppte något en stund i alla fall men så snart som tabletten slutat ge effekt var det samma skit igen.

Jag sa till min man att jag snart inte står ut med att ha det så här. Jag blir så himla trött över att måsta ha ont hela tiden och att måsta välja bort saker som jag vill göra. Jag vet att det ”bara” är 6 veckor knappt kvar till operationen men ibland funderar jag på hur jag ska orka fram tills dess. Önskar att man skulle kunna få någon superdundermedicin som kunde göra att man fick slippa känna värk några timmar och så att kroppen fick möjlighet att slappna av. Som det känns nu så är kroppen på helspänn hela tiden och musklerna är som fiolsträngar, men om jag tar muskelavslappnande så får jag ännu mer ont i ryggen och benet värker så man blir galen.

Jag tycker det är märkligt att vi ”ryggisar” ska måsta vänta, stå ut och bli behandlade som paria hela tiden. Vi råkar också vara människor som vill ha ett fungerande liv!! Jag som tycker om att skriva kanske skulle komponera ihop ett brev till berörda politiker så de kan få upp ögonen och ser vilket liv vi och våra kära lever…

Imorgon har jag bestämt mig för att jag ska bara ligga på min värmedyna, glo på tv och bubbelbada. Nu får det vara slut med allt middagande och umgåsande för nu behöver både jag och min rygg vila.

Glöm inte att klockan ska vara tillbakaställd imorgon när ni vaknar, är kanske första tecknet på att det går mot vår. För om man tittar ut genom mitt fönster så finns det massor med snö och det hänger långa istappar från alltantaket, inte så vårlikt direkt med andra ord. Jag är less på vintern och vill ha vår nu! Som ni kanske märker så har jag inte så stort tålamod just nu, jag tror att det beror på värken för jag brukar annars vara lugnet själv.

Ha det gott!

Om ankanbo

En kvinna i mina bästa år (tror jag) som väntar på steloperation av L5-SI. Förutom att jag har problem med ryggen har jag man, 2 tonårsbarn, 2 katter och två hundar samt ett hus som jag älskar. Jag jobbar med människor och trivs fantastiskt bra på mitt jobb så därför vill jag bara bli bra i ryggen så jag kan börja jobba igen och framför allt leva ett normalt liv!
Detta inlägg publicerades i Början. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Pest, påsk och pina

  1. Värk och kort tålamod hänger ihop! Och så blir man ju så trött på att man inte ska kunna umgås ett enda dugg utan att ryggen ska lägga sig i! Tycker absolut att du kan skriva brev, åt bäde vänster och höger 😉

    • ankanbo skriver:

      Ja, precis så känner jag att ryggen måste lägga sig i vad jag kan och inte kan göra *morr*
      Men jag försöker peppa mig själv med att det snart kommer bättre dagar och då kan jag se bakåt och tänka ”oj vad mycket jag kan göra nu mot förut”. Min dotter brukar säga ”efter regn kommer solsken mamma” så jag får hoppas att det är så ❤

  2. pipkinera skriver:

    Du kan klaga hur mycket du vill! Tycker du har rätt att göra det faktiskt!

    Känner igen mig i det du skriver. Jag tappar koncentrationen och slutar hör vad folk säger om smärtan blir för mycket. Och då vill jag att alla ska gå hem så jag kan lägga mig i sängen.

    Jag sitter nästan aldrig vid matbordet när jag är hos andra. Jag säger att det går inte och då får jag ligga i soffan och äter. Det brukar vara så att alla gör samma. De som kan inte förstå och bara klagar få inte våra sällskap lol.

    Jag måste göra vad som är bäst för min rygg annars kommer jag att ha mer ont än vad Jag behövde att ha.

    När din rygg högg till och du kan inte ta dig ut ur soffan, hur länge har du det så? För att om det händer mig måste min sambo vara hemma från jobbet i några dagar för att jag kan inte ut ur soffan, sängen, gå själv, eller sitta på toaletten utan hjälp i minst 3 dagar?

    Hoppas du mår bättre idag och kan släppa stressen att ha sällskap.

    • ankanbo skriver:

      Nja, riktigt så illa blir det inte för mej. Oftast är det så att bara jag kommer upp och får röra på mig lite så blir det bättre.
      Jo, idag har jag mest legat i soffan på värmedynan och inte varit till någon större nytta alls, men det skiter jag i 😉

  3. ryggresan skriver:

    DU! För tusan, klockan ska ställas fram så du inte blir helt vilse i tiden 😉
    En sak som jag använder mig av för att kunna vara med när det händer, exempelvis högtider med middagar som sträcker sig över 10 minuter är att ha med en ligg stol. Då kan jag vara med mycket längre. Klart det ser lite tokigt ut men de som vi åker till på middag de vet ju så väl om min situation så det är ingen som höjer på ögonbrynen 🙂 Kämpa på!

Lämna en kommentar