Två månader har gått sen steloperationen

Tänk vad tiden går fort, att det redan har gått två månader sen jag opererade mig :O

Tyvärr är det så att jag har haft ganska ont de senaste dagarna men jag tror att det berodde på att jag tog mej en promenad i skogen. Jag har ju jobbat på med min träning men sen blev jag förkyld och kunde verkligen inte träna hur gärna jag än ville. Jag var febrig, hade ont i hals och huvud, bihålorna var inge kul och jag hade en hosta from hell. Så fort jag rörde mej så rann det floder om mej och jag höll på att hosta lungorna ur mej, inte lätt att följa träningsschema då direkt…

Sen när jag kände mej bättre började jag så klart att promenera igen och göra mina övningar, efter tre dagar tyckte jag att jag kände mej så bra att jag kunde ta en långpromenad i skogen med min man och mina hundar. Det är ju något som jag har längtat länge efter, det var över ett år sen jag gick i skogen sist. Jag älskar verkligen att gå i skogen med hundarna och framför allt ute i stugan där det finns en liten tjärn mitt i skogen där hundarna kan bada och där det är så fridfullt. Så även om det blev surt efter så är jag glad att jag klarade att gå den skogspromenaden.

Under de här två månaderna som gått har det ändå hänt många positiva saker och jag mår verkligen så himla mycket bättre än jag gjorde innan jag opererade mig. Jag haltar inte när jag går längre, jag behöver inte längre ha kryckor när jag ska gå någonstans, jag kan sitta och äta en god middag tillsammans med min familj och vänner utan att gå sönder, jag kan gå i mer än en halvtimme utan att ryggen är så kass att jag inte kommer ur sängen dagen efter, jag har inte behövt be min man lyfta mig ur sängen en enda gång, jag kan ta på mig strumpor och skor själv, jag kan måla mina egna tånaglar, jag kan sitta på huk, jag kan, tillsammans med min dotter, baka bullar, jag kan sitta i en bil mer än 10 min utan att få asont mm mm mm

Som ni märker är det massor som jag kan göra som jag inte kunde innan jag gjorde min steloperation och jag är så himla glad över att jag har det gjort och nu kan börja se framåt och planera för framtiden utan att hela tiden ta hänsyn till hur jag känner mig i ryggen. Dessutom ska jag snart börja jobba och det känns helt fantastiskt! Sjukgymnasten har rått mig till att börja jobba 25% först för att sen sakta öka. Det ska bli så kul att äntligen börja jobba igen, jag är verkligen dödligt less på att bara vara hemma!

Sen ska man inte lura någon och säga att det bara är en dans på rosor och att flaggan hänger i topp hela tiden för det gör det inte, men när det är fler dagar som man inte har apont än de dagar man har det då tycker jag att jag har kommit långt. Dessutom har jag inte ens i närheten ont på samma sätt som jag hade innan operationen. Jag tycker mer att jag kan relatera till själva operationen där jag har ont. Det händer exempelvis aldrig att jag har ont ner i benen eller att jag domnar i tårna som jag gjorde tidigare. Däremot har jag mer ont i vänster höft nu, tidigare var det höger, men det känns som att det är en sena som är för kort eller som att något stramar mer än det gör ont. Jag har också fortfarande svårt att pressa ryggen ner mot ett plant underlag, inte så mycket för att det gör ont utan mer för att det känns obehagligt. Och ibland känner jag en stor trötthet i ryggen, men det tror och hoppas jag att man kan träna bort. Jag får ofta påminna mig själv om att jag för bara några månader sen inte kunde göra just något alls.

Jag har trappat ner mina mediciner rejält också, jag tar 5mgx2 oxikontin och 15mg oxynorm per dag plus några alvedon. Jag jobbar på att trappa ut medicinerna helt och hållet men när jag har varit sjuk och haft extra besvärlig kropp på grund av det så har det inte gått så fort som jag har önskat. Men det går sakta men säkert mot mitt mål att vara helt utan mediciner som är starkare än alvedon. Jag kommer att komma dit, frågan är bara när 🙂

Så alla ni som står inför en steloperation eller ni som funderar på att göra en, till er säger jag bara Våga hoppa!

Ha det gott!

Om ankanbo

En kvinna i mina bästa år (tror jag) som väntar på steloperation av L5-SI. Förutom att jag har problem med ryggen har jag man, 2 tonårsbarn, 2 katter och två hundar samt ett hus som jag älskar. Jag jobbar med människor och trivs fantastiskt bra på mitt jobb så därför vill jag bara bli bra i ryggen så jag kan börja jobba igen och framför allt leva ett normalt liv!
Detta inlägg publicerades i Början och märktes , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Två månader har gått sen steloperationen

  1. Daniel skriver:

    Wow!
    Va kul att läsa om dina framsteg! Och jag känner verkligen igen mig i allt du skriver ( förutom det där med att sitta på huk då 🙂 )
    Jag har för några veckor sedan börjat hos sjukgymnasten, så vi följer varandra ganska väl i schemat. Har tränat lite på egen hand nu på gymmet. Väldigt försiktigt såklart och med mest fokus på bålmusklerna och stabiliteten och nu överkroppsmusklerna. Det är kul att vara där igen! I ett sammanhang man känner igen. Lite som skogspromenaderna för din del, kanske…
    Jag åkte ju på ett bakslag för dryga tre veckor sedan, men repade mig ganska väl efter det. Åkte sedan på en förkylning efter midsommar som inte var så rolig. Men inte på långa vägar det som du åkte på. Men man kände/känner ju varje gång man hostar eller nyser att man är ganska nyligen opererad i ryggen, Men nu har det förhoppningsvis släppt.
    Och jag har börjar åka länge sträckor i bil och även kört själv litegrann. Och igår var vi ett par stycken som grillade och satt och käkade och språkade länge. Vilken känsla! Jag brukar bli så trött i ryggen och få värk att jag helst vill lägga mig ner så fort sista tuggan åkt ner, Så kollar man bakåt, en vecka eller en månad tillbaka så händer det verkligen grejer. För att sitta var helt otänkbart tidigare.
    Håller också, som sagt, på att trappa ut medicinerna. Och mitt schema är nog ganska hårt för jag märkte av smärta och värk mycket mer. Men efter ett par dagar så har kroppen på något sätt stabiliserat sig känns det som. Så man får ta det sakta men säkert… Jag har lite kvar, men det är i jämförelse mot tidigare inte alls dom doserna jag var uppe i ett tag…
    Känner igen den där tröttheten i ryggen som du beskriver. Jag får den oftast om jag stått still för länge eller suttit ner för länge. Men det är väl musklerna och innan allt är läkt så får man väl räkna med det, Men jag tänker också att man kan träna upp det där. Och på morgonen är man ju ganska stel och har ont (jag i alla fall) så jag börjar alltid morgonen med en promenad för att försöka ”gå bort” det onda. Det funkar faktiskt tycker jag! Samma om jag varit still för länge i soffan eller så, då måste jag påminna mig att röra på mig för att värken förhoppningsvis kan släppa.
    Ja, ännu ett långt inlägg från mig. Men det var kul att läsa om dina framsteg! Hoppas få höra mera hur det går nu när du snart ska börja jobba igen och sånt.
    Ha de gott!
    Daniel

  2. ryggresan skriver:

    Härlig läsning! Hur är uppföljningen efter ett sånt här ingrepp?
    Keep up the good work! / Anna

  3. pipkinera skriver:

    Härligt! Underbart! Och så fantastiskt att du har blivit så mycket bättre!

    Glöm inte att de har gått in i din ländrygg och grejat mycket så det är ingen överraskning att du får ont i musklerna nu. Men jag tror också att du kommer att bli bättre med träningen!

  4. Anna skriver:

    Vad underbart att du har fått ett nytt liv tack vare din ryggoperation! 🙂
    Jag har lidit av ryggsmärtor i 14 år efter en trafikolycka och haft diskbråck på löpande band, legat inlagd i veckor på sjukhus pga djävulska smärtor. Idag fick jag reda på att det kan bli aktuellt med en steloperation i min ländrygg . Jag hoppas jag blir opererad för jag är så trött på dessa smärtor dygnet runt. Självklart är jag väldigt nervös men jag har inget val. Hoppas jag också kan bli bättre precis som du!! 🙂 Stort Grattis till din läkning! Kram, Anna

    • ankanbo skriver:

      Tack snälla Anna! Fy vad jobbigt att gå 14 år med sånna besvär, jag tyckte det var nog länge för mej och då var det typ 7år. Om du har möjligheten att göra en steloperation så är mitt råd att du ska ta chansen, jag har inte ångrat en sekund att jag gjorde den snarare ångrar jag att jag inte har tjatat mer på vården så att jag hade fått göra den tidigare. Lycka till, jag håller mina tummar. Kram Ankan

  5. Malin skriver:

    hej hej
    jag gjorde en steloperation (fushion) i ländryggen den 19/8 och kan bara säga att hittills är detta det jäkligaste jag gått igenom,sån enorm värk och jag håller på att ge upp hoppet att det någonsin kommer sluta värka,,,Hur har du orkat o hur går det??????

    • ankanbo skriver:

      Usch det låter inte kul att ha sån där värk. Jag har haft tur som har haft förstående läkare på vårdcentralen som har givit mig värktabletter så jag har klarat mig. Men jag har ändå inte upplevt att jag har haft så ont som du verkar ha. För mig brukar det fungera bäst med att försöka röra mig när jag har som värst ont, då brukar det släppa även om det till en början är jobbigt att komma igång att exempelvis gå. Om du inte blir bättre i värken tycker jag att du ska höra av dej till din läkare. Hoppas det ordnar sig för dej! Kram Ankan

Lämna en kommentar